Spotkanie Toruń/Polska

W czwartek 7 października spotkaliśmy się w szkole, aby zaraz w kilkuosobowych, wymieszanych narodowościowo grupach wybrać się do instytucji zajmujących się pomocą ludziom. Odwiedziliśmy takie miejsca jak: Stowarzyszenie „Jestem” pomagające dzieciom z niepełnosprawnościami, dzieciom z najuboższych domów, a także dorosłym potrzebującym pomocy; Warsztaty Terapii Zajęciowej – miejsce, w którym osoby z niepełnosprawnościami mogą się rozwijać; Fundację Ducha – hipoterapię, czyli rehabilitację dla dzieci z udziałem koni; Zespół Szkół nr 26 w Toruniu – szkołę specjalną, w której prowadzone są kreatywne zajęcia dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz bibliotekę dla niewidomych, w której można dowiedzieć się jak z czytaniem radzą sobie osoby niewidome. Po wizytach w instytucjach i przerwie na lunch, goszczący u nas nauczyciele mieli szansę zwiedzić nasze szkolne Muzeum Historyczno-Wojskowe, a uczniowie uczestniczyli w warsztatach FRIS z panią Agnieszką Saramowicz- Garstecką.

8 października rano spotkaliśmy się, aby podzielić się naszymi wrażeniami po wizytach w instytucjach. Każda z grup wykonała plakat na temat miejsca, które odwiedziła, opowiedziała o tym, co zrobiło na nich największe wrażenie i pokazała zdjęcia z danego miejsca. Dzięki temu wszyscy uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami otrzymują pomoc w naszym otoczeniu. Następnie przeszliśmy do zajęć na ważny temat, jakim były choroby i zaburzenia psychiczne oraz specjaliści, którzy mogą nam w nich pomóc. Wymieniliśmy znane nam zaburzenia i omówiliśmy na czym polegają, a następnie przesłuchaliśmy znane nam utwory muzyczne na temat problemów psychicznych i podzieliliśmy się naszymi przemyśleniami. W grupach wykonaliśmy także plakaty na temat takich zawodów jak psycholog czy psychoterapeuta. Po przerwie na lunch odbyło się spotkanie z młodą panią poruszającą się na wózku inwalidzkim, która chętnie opowiedziała nam o swoim życiu i o tym, jak radzi sobie ze swoją niepełnosprawnością. Mieliśmy szansę zadać jej pytania i pogłębić naszą wiedzę na temat realiów życia osób z niepełnosprawnościami.

Ostatni dzień naszego spotkania, 9 października zaczął się aktywnie. Nasi uczniowie przeprowadzili wycieczkę po najważniejszych, niezbędnych do odwiedzenia miejscach w centrum Torunia. Dzięki temu nasi goście mogli poznać nasze miasto lepiej i zrozumieć jego tradycje. W tym zdecydowanie pomogła wizyta w Muzeum Piernika, w którym uczestnicy spotkania mogli samodzielnie zrobić toruńskie pierniki. Po przerwie na lunch i czasie wolnym, wszyscy uczestnicy spotkania zebrali się w naszym szkolnym klubie ucznia na krótką ceremonię zamknięcia i pożegnalną imprezę. Podziękowaliśmy każdemu z organizatorów i uczestników spotkania, a każdy otrzymał certyfikat potwierdzający jego udział. Nasi uczniowie przygotowali domowe przekąski, krótką część artystyczną i muzykę, aby dobrze się bawić na zakończenie spotkania projektowego. Uczniowie każdej narodowości przygotowali też integracyjne tańce, których wszyscy się nauczyliśmy. Impreza była miłą okazją do spędzenia wspólnie czasu i utrwalenia znajomości z poznanymi osobami z różnych krajów. 10 października nasi goście opuścili Toruń – mamy nadzieję, że z miłymi wspomnieniami po naszym spotkaniu.